Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the wp-pagenavi domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /home/tajcicek/domains/tajcicekada.com/public_html/wordpress/wp-includes/functions.php on line 6114
Radilište 2020 | Tajči Čekada

Otvorenje EPK2020
01.02.2020. Korzo, Rijeka

UO Kabinet: Tajči Čekada, Ivana Kalc

Foto: Tanja Mamula

Video: Igor Crnković

 

Performans naziva „Radilište 2020“ tematizira neke od aktualnih problematika grada Rijeke (propadanje industrije, ekonomski uvjetovano iseljavanje stanovništva), a konkretno istovremeno adresira tri velike tematske jedinice oko kojih je izgrađen cijelokupni koncept Rijeke kao Europske prijestolnice kulture 2020: rad, voda, migracije.

Naslanjajući se na već realiziran performans Radilište 101 (Goli otok, kolovoz 2019), autorice nastavljaju suradnju kako bi unutar zadatosti novog prostora obradile temu besmislenog i besciljnog rada. Grad Rijeka kao „site specific“ ovdje pruža okvir za tematiziranje rada i radnika 3.Maja i ostalih propalih industrija, a bavi se i protokom vremena, koje unutar repetativne radnje ima privid nekretanja, odnosno stagnacije.

Performans se odvija na najprometnijem dijelu Korza (oko gradske ure ili poglavarstva), a uključuje kretanje izvođačica poprečno na uobičajeni smjer kretanja Korzom, dakle presijecaju  uobičajeni smjer migracije stanovništva. Time su prolaznici prisiljeni proći kroz samu izvedbu i na taj način postati kako njenim svjedokom, tako i njenim nezaobilaznim dijelom. Rekvizita i kostimi su u primarnim, jarkim bojama (plavo, crveno, žuto) kako bi se osigurala veća vidljivost u javnom prostoru.

Radnja izvedbe sastoji se od repetativnog prelijevanja vode iz jedne kante u drugu, smještene svaka na svojem rubu Korza, čime se direktno referira na besmislen i besciljni rad, kojem smisao nije produkcija nečeg novog, nego samo privid produktivnosti i društvenog doprinosa (iz šupljeg u prazno). Pritom, izvođačice međusobno jedna drugoj pune kante s vodom, čime se referiraju i na solidarnost kao radnički fenomen. Sam protok vode u kantama s jednog mjesta na drugo, hvata se simbolički fraze „Volim grad koji teče“, dok u realnosti zapravo svjedočimo začaranom krugu i stagnaciji vode, koja ovdje ne teče prirodno i sama od sebe, već je ljudskim djelovanjem dovedena u stanje prividnog kretanja. Sama radnja izlijevanja vode iz kante podsjeća i na sve veći problem globalnog zatopljenja, gdje centar Rijeke sve češće svjedoči nepovoljnim vremenskim prilikama i poplavama.

Performans „Radilište 2020“  uključuje i snimanje statičnom kamerom, jer rad nakon izvedbe može biti postavljen u obliku video instalacije u nekom drugom prostoru. Ovaj performans je drugi u nizu planiranih perfomansa unutar serije „Radilište“, od koji svaki nosi uz ime i brojku specifičnu za kontekst unutar kojeg se izvodi, a izbor materijala i kostima također ovise o specifičnim zadatostima lokacije i teme – tako je npr. na Golom otoku korišteno kamenje kao rekvizita, a glina kao kostimografsko rješenje, dok se u Rijeci izbor materijala svodi na radničku tutu kao kostim i vodu kao objekt rada.